W pracy zakładów przemysłowych istotne jest bezpieczeństwo, bezawaryjność, jakość pracy, koordynacja działań. Z tej perspektywy najważniejsza jest informacja – dostępna dla wszystkich, stale aktualizowana. Wiedzę o infrastrukturze zakładu mogą dostarczyć bazy danych tworzone na podstawie map numerycznych i innych dokumentów. Utworzenie modelu przestrzennego zakładu przemysłowego z budynkami, sieciami i urządzeniami przeznaczonymi do produkcji ułatwi zarządzanie przedsiębiorstwem. Użytkownicy mogą za pomocą przeglądarki internetowej nadzorować pracę urządzeń, sprawdzić miejsce awarii, a także otrzymać powiadomienie o przeglądzie i remontach. Ponadto można koordynować prace i na bieżąco otrzymywać informacje o działaniach poszczególnych wydziałów przedsiębiorstwa.
Więcej:
Ewidencja infrastruktury zakładu
Ewidencja infrastruktury zakładu to zobrazowanie położenia obiektów w zakładzie, takich jak: budynki i budowle, drogi, sieci, uzbrojenie techniczne zakładu na podkładzie mapowym połączone z informacją o tych obiektach (plany, dane opisowe: średnica, data instalacji, status, numer inwentarzowy itp.). Pierwszym etapem budowy jest instalacja i konfiguracja systemu, który będzie podstawą ewidencji. Krokiem kolejnym jest zasilenie danymi systemu. Przebiega to w następującej kolejności:
- Analiza dostępnych danych dla obszaru zakładu i jego otoczenia
- Przetworzenie danych będących w postaci cyfrowej
- Digitalizacja brakujących obiektów infrastruktury zakładu, w tym:
- Naniesienie obiektów infrastruktury na mapę
- Wprowadzenie danych opisowych (dołączenie ich do obiektów)
Korzyści płynące z ewidencji:
- Informacja o infrastrukturze zakładu na podkładzie mapowym
- Łatwa obsługa systemu z poziomu przeglądarki internetowej
- Możliwość wyszukiwania obiektów
- Możliwość edycji danych opisowych
- Możliwość edycji położenia obiektów na mapie
- Możliwość dołączania zdjęć, opisów i innej dokumentacji do obiektów
- Możliwość generowania raportów z sieci
- Możliwość tworzenia zestawień obiektów
- Możliwość drukowania mapy z obiektami infrastruktury w dowolnej skali
- Błyskawiczny dostęp do informacji w sytuacjach kryzysowych
- Jedna zintegrowana baza informacyjna o infrastrukturze zakładu na mapie wykorzystywana przez wszystkie działy w przedsiębiorstwie – wszyscy korzystają z jednej wersji danych
- Możliwość integracji informacji o obiektach znajdujących się w różnych wydziałach przedsiębiorstwa
- Możliwość eliminacji błędów w dokumentacji
- Zabezpieczenie przed utratą informacji krytycznych dla działania przedsiębiorstwa, które są jedynie w głowach pracowników technicznych
Co wyróżnia nasze rozwiązanie?
- Architektura klient-serwer
- Otwartość technologiczna na różne formaty danych
- Dostęp przez przeglądarkę internetową (również w zakresie edycji)
- Łatwa obsługa (maksymalnie 45 minut szkolenia)
- Skalowalne rozwiązanie
- Zgromadzone dane mogą być wykorzystywane w innych systemach informatycznych przedsiębiorstwa (ERP, system zarządzania majątkiem, model sieci)
System koordynacji działań
Ewidencja rozbudowana o możliwość wymiany informacji o planowanych działaniach poszczególnych komórek zakładu tworzy Międzywydziałowy system koordynacji działań. Wprowadza on synergię podczas rutynowych działań poszczególnych wydziałów zakładu, w tym:
- Nakładanie na siebie informacji z różnych źródeł
- Koordynację działań związanych z inwestycjami i remontami pomiędzy wydziałami odpowiedzialnymi za poszczególne rodzaje infrastruktury
- Koordynację działań związanych z reagowaniem w sytuacjach kryzysowych
- Zgłaszanie uwag o brakach w dokumentacji
Budowa modelu sieci zakładu
Dobrze zaprojektowana i wykonana ewidencja sieci jest znakomitą podstawą do budowy modelu sieci zakładu. Rozszerzenie ewidencji o dodatkowe dane opisowe, topologię sieci i paszporty obiektów pozwala na osiągnięcie dodatkowych korzyści. Modele poszczególnych sieci w zakładzie mogą być tworzone w miarę potrzeb, niezależnie od siebie. Z drugiej strony posiadanie modeli wszystkich sieci znacznie usprawnia procesy podejmowania krytycznych decyzji w przedsiębiorstwie. Korzyści wynikające z opracowania modeli typowych sieci:Sieci wodno-kanalizacyjne:
- Możliwość przeprowadzania różnorodnych analiz rozpływu w sieci, analiz połączenia obiektów
- Możliwość dołączenia do odcinków sieci informacji z inspekcji defektów
- Możliwość dołączenia informacji o profilach podłużnych, studniach, odcinkach rur
- Możliwość wymiarowania odcinków sieci
- Możliwość użycia zautomatyzowanych procedur do wprowadzania i edycji danych (np. nowe przyłącze do budynku)
- Możliwość tworzenia map tematycznych na podstawie wybranego parametru sieci
Sieci energetyczne:
- Możliwość integracji ewidencji sieci na mapie ze schematem jednokreskowym sieci
- Możliwość dołączenia informacji o wewnętrznych schematach stacji transformatorowych, rozdzielni
- Możliwość przeprowadzania różnorodnych analiz przepływu prądu w zależności od stanu wyłączników na schematach stacji i rozdzielni, awarii w sieci
- Możliwość przeprowadzania różnorodnych analiz połączenia obiektów
- Możliwość wymiarowania odcinków sieci
- Możliwość użycia zautomatyzowanych procedur do wprowadzania i edycji danych (np. nowe przyłącze do budynku)
- Możliwość tworzenia map tematycznych na podstawie wybranego parametru sieci
Sieci gazowe:
- Możliwość przeprowadzania różnorodnych analiz rozpływu w sieci, analiz połączenia obiektów
- Możliwość dołączenia do odcinków sieci informacji z inspekcji defektów
- Możliwość dołączenia informacji o profilach podłużnych, zaworach, odcinkach rur
- Możliwość dołączenia informacji o ochronie katodowej
- Możliwość wymiarowania odcinków sieci
- Możliwość użycia zautomatyzowanych procedur do wprowadzania i edycji danych (np. podział odcinka sieci i dodanie zaworu)
- Możliwość tworzenia map tematycznych na podstawie wybranego parametru sieci
System zarządzania majątkiem
Integracja modelu sieci z danymi zawartymi w innych systemach informatycznych przedsiębiorstwa oraz rozbudowanie go o dedykowane reguły biznesowe i procedury działania prowadzi do zmiany jakości w zarządzaniu majątkiem. Systemy, z jakimi integruje się model sieci to:
- ERP
- Środki trwałe
- Gospodarka materiałowa
- Planowanie remontów i inwestycji
- SCADA
Przykłady reguł i procedur:
- Obsługa zgłoszonej awarii
- Procedura dodawania nowego przyłącza
- Obsługa modernizacji odcinka sieci